امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5 از 5 (از 41 رای)
امتیاز شما :

انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب

24 اسفند ، 1401
خدمات فنی آریا
0 کامنت

آشنایی با انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب سبب می شود تا بهتر بتوانید آن ها را از نظر کاربرد، جنس، نحوه اتصالات و... تقسیم بندی نمایید. مشکل فاضلاب در ساختمان یکی از مهم ترین موضوعاتی است که شهروندان را همیشه درگیر خود می نماید. همچنین دغدغه آبرسانی گرم و سرد نیز سبب شده تا توجه بیشتری به این موضوع شود. به طور کلی لوله هایی که در آبرسانی و البته جمع آوری فاضلاب ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ پلاستیکی و یا آهنی هستند. لوله هایی از جنس بتن و یا سیمانی به علت هزینه تعمیر زیادی که دارد نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری داشته و برای این کار مناسب نمی باشند. برای این که بیشتر بدانید چه لوله ای برای جمع آوری فاضلاب و آبرسانی مناسب است در این مقاله با شرکت خدمات فنی آریا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

انواع لوله های فاضلاب

انواع لوله های فاضلاب

لوله های آبرسانی و فاضلاب

لوله هایی که در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عمدتا از نوع چدن، پلاستیک یا همان پلیمر و گالوانیزه هستند. از لوله های آزبست سیمانی و بتنی نیز می توانید برای این کار استفاده کنید اما سبب مشکلات زیست محیطی شده و هزینه بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. به همین منظور چندان کاربرد نخواهند داشت. برای مثال؛ در آبرسانی مناطق مسکونی، سیستم های آبرسانی کوچک و اماکن از لوله های گالوانیزه ای استفاده می گردد. بهتر است بدانید که برای اتصال لوله های در لوله کشی آب گرم و سرد، تبدیل قطر لوله ، جهت دادن و انشعاب گیری آن ها از قطعاتی استفاده می کنیم که آن را وصاله یا اتصالات می نامند.

پربازدیدترین مطالب مارا از دست ندهید!

لوله های آبرسانی و فاضلاب

لوله های آبرسانی و فاضلاب

بررسی انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب

با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد در ذیل به بررسی انواع لوله های آبرسانی با کاربرد آن در صنعت مورد نظر پرداخته شده است. این موارد عبارتند از:

لوله های گالوانیزه

اولین نوع لوله که بیشترین کاربرد را دارد لوله های گالوانیزه هستند که برای آبرسانی منازل مورد استفاده قرار می گیرند. قطر این لوله ها حدود 5 تا 8 اینچ است و همانطور که گفته شد از وصاله برای اتصالات آن استفاده می شود. عیب این لوله ها آنجاست که در برابر حرارت شدید همچون جوشکاری، گاز اکسید تولید می کنند. پس در نظر داشته باشید که برای اتصالات جوشکاری از این مدل لوله آبرسانی استفاده نکنید.
لوله های گالوانیزه به دو حالت فولادی و آهنی تقسیم می شوند. نوع فولادی آن سبک تر و البته براق تر است. گالوانیزه فولادی با توجه به شرایط خاص که در خط تولید گذرانده است در برابر اسید و زنگ زدگی مقاوم شده و رنگ تیره ای دارد. از لوله های فولادی گالوانیزه ای عمدتا برای آبرسانی و در برخی موارد برای فاضلاب استفاده می شود. البته بیشتر کاربرد مدل فولادی برای تهویه می باشد. نوع آهنی لوله های گالوانیزه اما از آهن سفید است که در فلز مذاب فرو رفته است و در بازار تحت عنوان لوله آهنی سفید به فروش می رسد.

لوله های چدن

یکی دیگر از انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب مدل چدنی آن است. جنس این لوله ها از چدن ریخته گری و کمی آلیاژ با توجه به نوع کاربرد آن ساخته شده است. عمدتا کاربرد این لوله ها در سیستم های لوله کشی فاضلاب به منظور جمع آوری آب های سطحی می باشد. این لوله ها در دو حالت؛ دو سر تخت و سر توپی در بازار موجود می باشد. لوله های چدنی دو سر تخت که در سیستم فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته است برای نحوه اتصال به بست مخصوص نیاز دارد. نوع سر توپی آن نیز در دو شکل یک سر یا دو سر توپی وجود دارد که برای اتصال از سرب و کنف استفاده می شود.

لوله های پلاستیکی و یا پلیمری

شاید بتوان گفت یکی از بهترین انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب، مدل پلاستیکی آن است. این لوله ها دارای مقاومت بالاتر، هزینه کمتر، نصب و جا به جایی راحت تر هستند. لوله های پلیمری عمدتا برای فاضلاب و آبرسانی استفاده می شود. برخی مدل های آن ممکن است در حرارت بالا کیفیت خود را از دست داده و صرفا برای آبرسانی آب سرد کاربرد دارد. به طور کلی لوله های پلاستیکی در 4 دسته؛ پلی اتیلن، پی وی سی، پلی پروپلین و پلی بوتیلن دسته بندی می شوند.
لوله پلی اتیلن فاضلاب از مقاوم ترین نوع این دسته هستند که در برابر پوسیدگی، خوردگی و اشعه ماورای بنفش از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند. از طرف دیگر این مدل از لوله ها انعطاف پذیری و سبکی بالایی دارند. مدل پی وی سی اما تقریبا شکننده هستند و در برابر حرارت به راحتی استحکام خود را از دست می دهند. اما به علت آن که اتصال سریع، سبکی، مقاومت شیمیایی بالا و عدم نیاز به رنگ کاری دارند در سیستم فاضلاب به عنوان لوله تخلیه اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.
 اگر بخواهید در آب رسانی سیستم های کوچک از یک لوله خوب بهره مند شوید؛ لوله های سبز و سفید پلی پروپلین با توجه به مقاومت بالایی که در سیستم آبرسانی گرم و سرد دارند مناسب کار شما هستند. لوله های پلی بوتلین تقریبا در ساخت و ساز های جدید مورد استفاده نبوده و بیشتر در ترکیب با مس استفاده می شوند.

لوله های پلاستیکی و یا پلیمری

لوله های پلاستیکی و یا پلیمری

لوله بازکنی شرکت خدمات فنی آریا

در این مقاله سعی شد از انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری فاضلاب به طور کامل صحبت شود. اکنون شما می دانید که کدام نوه از لوله ها برای کار شما مناسب هستند. شرکت خدمات فنی آریا نیز مفتخر است در این زمینه با ارائه مشاوره های تخصصی همراه شما باشد. از خدمات دیگر این مجموعه می توان به؛ لوله بازکنی، لایروبی چاه، حفر چاه نو، نصب ایزوگام و قیرگونی، تشخیص ترکیدگی لوله، تعمیر و نصب سرویس فرنگی اشاره نمود. این شرکت خدمات لوله باز کنی را به صورت سیار و شبانه روزی در تهران انجام می دهد. بهره مندی از قیمت مناسب نیز یکی از مهم ترین مزایای این مجموعه برای مشتریان می باشد. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با این شرکت تماس برقرار نموده و خدمات کاملی را تجربه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
امتیاز کاربران برای این پست
ثبت امتیاز کاربران برای این پست :
با سپاس!امتیاز شما برای این پست
0 کامنت
نظر خودتان را ارسال کنید