امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 3/5 از 5 (از 42 رای)
امتیاز شما :

علت بوی بد دستشویی در زمستان و هنگام بارندگی چیست؟

01 اسفند ، 1400
شرکت لوله بازکنی آریا
0 کامنت

علت بوی بد دستشویی در زمستان و هنگام بارندگی هر چه باشد بسیار اذیت کننده و غیر قابل تحمل است. بوی بد چاه فاضلاب چیزی نیست که وابسته به زمان یا شرایط خاصی باشد و این بو در تمام ایام سال ممکن است به مشام برسد؛ اما در بعضی منازل در هنگام بارش باران و برف و بیشتر در فصل زمستان شاهد استشمام بوی بد از چاه فاضلاب خانه هستیم. این اتفاق بعضا بسیار آزاردهنده می شود و نیاز به اقدام فوری برای برطرف کردن این بو احساس می شود. در این مطلب از سایت خدمات فنی آریا به توضیحات بیشتر در این مورد می پردازیم.

علت بوی بد دستشویی در هنگام بارندگی چیست؟

این بو دلایل مختلفی دارد اما برای اینکه بدانید دلیل اصلی این موضوع چیست ابتدا باید با محتویات داخل لوله و چاه های فاضلاب آشنا شوید. می دانیم این موضوع جالبی نیست و شاید مشمئز کننده باشد اما برای درک علت باید ساختار داخلی لوله و چاه فاضلاب را بشناسید. چاه فاضلاب از لحاظ محتوا و مواد داخل آن به سه بخش تقسیم می شود. بخش اول چاه شامل لجنی است که در ته چاه ته نشین شده است. بخش بعدی آبی است که روی این لجن قرار گرفته است. قسمت انتهایی نیز شامل گازهای تولیدی فاضلاب بر روی آب است. در داخل لوله ها نیز ممکن است باقیمانده مواد جامد (مو و آشغال) وجود داشته باشد.

بوی بد دستشویی در زمستان و هنگام بارندگی

بوی بد دستشویی در زمستان و هنگام بارندگی

چرا در هنگام بارندگی بوی بد دستشویی پخش می شود؟

با این تفاسیر دلیل بوی بد دستشویی در زمستان چیست؟ واقعیت این است که وقتی باران یا برف می بارد، مایعات روی لجن بالا می آید. این بالا آمدن باعث فشار بیشتر بر روی گازهای محبوس در چاه می شود. گاز نیز به دنبال گریزگاهی برای فرار می گردد. بنابراین گازها بر لوله های فاضلاب فشار می آورند. در بسیاری از خانه ها برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی، لوله ای به نام لوله ونت کار گذاشته می شود که چاه فاضلاب را مستقیما به پشت بام و فضای آزاد متصل می کند.
برخی مواقع دلیل پخش بوی فاضلاب خرابی لوله ونت یا گرفتگی آن است. ممکن است لوله ونت به فاضلاب یا فضای آزاد متصل نباشد. بارندگی ها باعث بالاآمدن آب و گرفتگی سر لوله ی ونت شده باشد.

پربازدیدترین مطالب مارا از دست ندهید!

آیا گرفتگی لوله ونت تنها دلیل بوی بد چاه در هنگام بارندگی است؟

جواب این سوال منفی است. درست است که گازهای چاه فاضلاب از طریق لوله ونت تخلیه می شود ولی این به معنای عدم خروج آن از طریق لوله های فاضلاب نیست. گاهی فشار گاز آنقدر زیاد می شود که لوله ونت پاسخگوی فشار گاز نیست. در این وضعیت فشار گاز سعی می کند تا از طریق لوله های فاضلاب راه فراری پیدا کند. حال اگر لوله های فاضلاب دچار نشتی باشند گاز بد بوی فاضلاب از همان محل به بیرون نشت می کند. در غیر این صورت شما بوی این گاز را در دستشویی یا چاه های آپارتمان خود استشمام می کنید.

گرفتگی لوله ونت دلیل بوی بد چاه در هنگام بارندگی

گرفتگی لوله ونت دلیل بوی بد چاه در هنگام بارندگی

نقش چاه در استشمام بوی بد در هنگام بارندگی چیست؟

یکی از علل بوی بد دستشویی در زمستان و زمان بارندگی ها خود چاه فاضلاب است. وقتی چاه فاضلاب پر می شود مشکلات اینچنینی به وجود می آید. ابتدا بهتر است با نرخ کشش چاه فاضلاب اشنا شویم. نرخ کشش چاه به میزان آب فاضلابی می گویند که که در یک واحد زمان وارد چاه می شود. از عوامل موثر بر آن می توان به جنس خاک (اعم از شنی، ماسه ای، رسی و...)، لایه های لجنی روی دیواره ها، کف و لوله ها و... اشاره کرد. هرکدام از این عوامل می تواند نرخ کشش چاه فاضلاب شما را پایین بیاورد.
اگر پس از شروع بارندگی بلافاصله بوی فاضلاب را در خانه حس می کنید، به این معناست که چاه در آستانه پر شدن است و یا نرخ کشش آن به دلایل مختلف پایین آمده است. اما اگر بلافاصله پس از اتمام بارندگی شدت بو کاهش یافت یا قطع شد، می توان امیدوار بود که چاه پر نشده یا نرخ تخلیه چاه هنوز به اندازه نگران کننده ای پایین نیامده است. توجه داشته باشید که بعضی مواقع فرسودگی و عمر زیاد جاه باعث عدم تخلیه کامل آن  می شود. لجن های چسبیده به دیوار و کف باعث زود پر شدن چاه می شود و این شرایط را برای نشت بوی فاضلاب در هنگام بارندگی بیشتر می کند.

نقش چاه در استشمام بوی بد در هنگام بارندگی

نقش چاه در استشمام بوی بد در هنگام بارندگی

رفع بوی بد دستشویی در هنگام بارندگی چطور امکان پذیر است؟

  • برای رفع این بو باید علت نشت بوی بد از فاضلاب در زمستان را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.
  • اگر نرخ کشش پایین است نسبت به لایروبی چاه فاضلاب اقدام کنید
  • اگر لوله ونت دچار مشکل شده است باید آن را ترمیم کنید.
  • اگر چاه فاضلاب پر شده است باید نسبت به تخلیه به موقع آن اقدام کنید.
  • اگر لوله های فاضلاب دچار نشتی شده اند باید آنها را تعویض کنید
  • در نهایت اگر هیچ کدام از این موارد مشکل را بر طرف نکرد باید چاه جدیدی احداث کنید.

رفع بوی بد فاضلاب توسط شرکت خدمات فنی آریا

اگر توانایی رفع بوی بد فاضلاب در هنگام بارندگی را ندارید، بهتر است از متخصصان این کار کمک بخواهید. شرکت خدمات فنی آریا یکی از شرکت های شناخته شده در زمینه فعالت های تاسیساتی در شهر تهران می باشد که انواع خدمات مرتبط را ارایه می دهد. از جمله این خدمات می توان به لوله بازکنی، تخلیه چاه، لایروبی چاه، تشخیص ترکیدگی، تعمیر سرویس های بهداشتی فرنگی، رفع بوی بد فاضلاب و... اشاره کرد. خدمات این شرکت با بالاترین کیفیت و هزینه بر طبق نرخ اتحادیه ارایه می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
امتیاز کاربران برای این پست
ثبت امتیاز کاربران برای این پست :
با سپاس!امتیاز شما برای این پست
0 کامنت
نظر خودتان را ارسال کنید