امتیاز کاربران برای این صفحه | امتیاز 5 از 5 (از 41 رای)
امتیاز شما :

حفر چاه در خاک رس بهتر است یا ماسه؟ چرا؟

15 دی ، 1400
شرکت لوله بازکنی آریا
0 کامنت

حفر چاه در خاک رس بهتر است یا ماسه؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افرادی که قصد حفر چاه را دارند، درگیر کرده است. به دلایل مختلفی ممکن است شما قصد حفر چاه جدید را داشته باشید. اما محل حفر چاه باید کجا باشد؟ آیا جنس خاک در محل حفر چاه مهم است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات باید تا انتهای مقاله همراه سایت خدمات فنی آریا باشید.

حفر چاه

حفر چاه

دلایل حفر چاه در خاک رس یا ماسه

ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به حفر چاه جدید داشته باشید. شاید چاه قدیمی کارایی خودش را از دست داده است و نتوان بیش از این از چاه قدیمی استفاده کرد. ممکن است چاه قدیمی ظرفیت لازم را نداشته باشد و نیاز به حفر چاه در خاک رس یا ماسه داشته باشید. شاید نیاز به چاه جدید برای ساختمان جدید خود دارید و یا چاه قدیمی فرسوده شده و در معرض ریزش قرار دارد. لذا دلایل حفر چاه بسیار متنوع است و بستگی به شرایط شما دارد.

زمان مناسب برای حفر چاه در خاک رس یا ماسه

اصولا در هر زمان و در هر موقعیتی نمی توان یک چاه جدید حفر کرد. یکی از معیار های مهم در مورد حفر چاه در خاک ماسه یا رس توجه به زمان انجام آن است. اگر به دنبال زمان مناسب برای انجام این کار هستید، توصیه می کنیم در زمانی از سال اقدام به حفاری چاه نمایید که سطح اب های زیر زمینی در پایین ترین میزان خود باشند. این یعنی زمستان زمان خوبی برای حفاری نیست. مرداد و شهریور ماه به دلیل کاهش قابل توجه نزولات آسمانی و همچنین خشک شدن زمین، به عنوان بهترین زمان سال برای احداث چاه جدید است.

پرطرفدارترین مطالب

محل مناسب برای حفر چاه در خاک رس یا ماسه

تعیین محل حفر چاه نیز بسیار مهم است. اینکه محل مورد نظر چه شرایطی را دارد به تنهایی می تواند بر روی شرایط احداث چاه تاثیر بگذارد. فاکتور مهم در مورد محل احداث چاه جنس و کیفیت خاک آن می باشد. خاک باید قدرت جذب آب خوبی داشته باشد. بهتر است حفر چاه در خاک ماسه یا شن را انتخاب کنید. خاک رس جنس خوبی برای کندن چاه ندارد.

محل مناسب برای حفر چاه

محل مناسب برای حفر چاه

جنس خاک برای حفر چاه در خاک ماسه یا رس

همانطور که گفته شد نمی توان از اهمیت فوق العاده بالای جنس خاک در محل حفر چاه خاک رس یا ماسه گذشت. توصیه می شود قبل از انجام هر کاری از یک متخصص خاک و حفر چاه دعوت کنید تا شرایط محل و جنس خاک را بررسی کند. به این ترتیب با شناخت شرایط محل از وقوع مشکلات بعدی جلوگیری خواهید کرد. این موضوع در مورد چاه های سپتیک اهمیت چندانی ندارد. دلیل آن نیز به عدم نیاز به نفوذ آب در خاک بر می گردد.

ویژگی های خاک رس برای حفر چاه

رس خاکی طبیعی است که از مواد دانه ریز ساخته شده است. موادی که غالبا از کانی های رسی و الومینو سیلیکات ها تشکل شده است. برخی رس ها با جذب آب توانایی شکل پذیری پیدا می کنند و بعضی این قابلیت را ندارند. رس ها به سه دسته رس های نسوز، رس های بنتونیتی و رس های معمولی شناخته می شوند. برای حفاری چاه در خاک رسی، رس های معمولی مناسب تر می باشند. اما این نکته را توجه داشته باشید که تمام انواع خاک های رسی قابلیت جذب آب بسیار کمی دارند. در صورت حفاری چاه در خاک رسی ممکن است در اینده با مشکلاتی نظیر پر شدن زود هنگام چاه و... مواجه شوید.

ویژگی های خاک رس برای حفر چاه

ویژگی های خاک رس برای حفر چاه

ویژگی های خاک شنی برای حفر چاه

خاک شنی شرایط متفاوتی با خاک رسی دارد. به خاکی شنی می گویند که حداقل دارای 80 درصد شن باشد. این خاک قدرت نگه داشتن اب را ندارد و از ویژگی های آن زود گرم شدن است. خاک شنی با توجه به نفوذ پذیری بالای آب در آن بهترین حاک برای حفاری چاه می باشد. آب و رطوبت در خاک های شنی به سرعت در آن نفوذ کرده و به پایین منتقل می شود. بنابراین احداث چاه در خاک شنی بسیار توصیه می شود. اما بسیاری از خاک به شکل خالصی شنی نمی باشند و درصد رس نیز به همراه خود دارند. در مورد آن خاک ها باید گفت هر چه میزان رس خاک کمتر باشد، آن خاک برای حفاری چاه مناسب تر می باشد.

ویژگی های خاک ماسه ای برای حفر چاه

خاک ماسه ای نفوذ پذیری بیشتری نسبت به خاک رس و کمتر نسبت به خاک شنی دارد. بنابراین حفر چاه در خاک ماسه ای اولویت پایین تری نسبت به خاک شنی دارد. ماسه دانه های درشت تری نسبت به رس دارد اما با این حال جذب آب در این نوع از خاک ضعیف است و پس از جذب مقدار کمی آب به حالت اشباع در می آید. برای درک بهتر این موضوع ماسه های کنار دریا را به خاطر بیاورید. در کنار با کمتر از یک متر کندن زمین می توانید به آب برسید.

نکاتی در مورد حفر چاه در خاک رس یا ماسه

  • در زمین های که بیشتر شنی هستند، پتانسیل پر شدن چا بسیار کمتر از دیگر زمین ها است.
  • کندن چاه در زمین های رسی به دلیل متراکم بودن آن بسیار سخت تر می باشد.
  • اگر قصد شما حفر چاه مخزنی می باشد، جنس خاک اهمیت چندانی نخواهد داشت.
  • انباری چاه بهتر است در مکانی حفر شود که خاک آن ماسه ای یا شنی باشد تا بتواند آب را به خوبی جذب کند.

حفر چاه در خاک شنی یا ماسه ای توسط خدمات فنی آریا

خدمات فنی اریا ارایه دهنده انواع خدمات تخلیه چاه، لوله بازکنی، حفر انواع چاه ماسه ای یا رسی، لایروبی چاه، تشخیص ترکیدگی لوله، تعمیر و رفع گرفتگی توالت، رفع بوی نامطبوع چاه یا سرویس بهداشتی، تعمیر و نصب انواع سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی، نصب ایزوگام و... با بالاترین کیفیت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ارایه شده تماس حاصل کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
امتیاز کاربران برای این پست
ثبت امتیاز کاربران برای این پست :
با سپاس!امتیاز شما برای این پست
0 کامنت
نظر خودتان را ارسال کنید